luni, 26 iulie 2010

Teoria celor 10 copaci pitici si a celor 3000 de galeti goale


gettyimages.com
Sunt cam şapte ani de când am învăţat de la alţii mai instruiţi ce înseamnă CSR şi am început să adunăm pe degete silabele în limba română, şi tot nu cunoaştem diferenţa dintre milă, donaţie şi proiect de responsabilitate socială. Să luăm cel mai recent exemplu. Inundaţiile interminabile din această vară furtunoasă şi campaniile TV de  teledonuri, mereu pe fază în asemenea cazuri. Peste 500 de mii de euro colectaţi din diverse donaţii la teledonul Realităţii TV din iunie, adunaţi în timp real teledonic dintr-un milion de lei de la un pensionar prea empatic, din vreo câteva sute de lei de la un român păzit de restructurări, câteva mii de euro de la companii cu cifre de afaceri în România de ordinul a sute de milioane de euro. Cu titlu de donaţii, companiile au donat, fapt pentru care, le mulţumim, iar ele pot răspunde: “N-ai pentru ce”. Frapante au fost cu adevărat câteva sume, sub formă de donaţii cu iz de pomană. Enel: 3.000 de euro Petrom: 5.000 de euro. 

Non c’e cuore şi pentru inundaţii autohtone
Cu peste două milioane de euro regulamentare investiţi în ultimii 4 ani, în multiple proiecte care au legătură directă sau mai puţin directă cu responsabilitatea socială, Enel, care face afaceri aşa de profitabile în România, decide să doneze un salariu din middle management pentru zonele afectate de inundaţii. Pentru a nu fi nedrepţi şi chiar lapidari în informaţii, Enel este o companie care se implică, totuşi.  Să nu uităm de spitalul Marie Curie care a fost renovat cu 500.000 de euro donaţi prin fundaţia Enel Cuore, acum 2 ani aproape. Pentru acelaşi teledon al donaţiilor pentru zonele inundate, nefiind mai prejos, ba chiar puţin mai presus, Petrom donează 5.000 de euro. O companie cel puţin activă în domeniul responsabilităţii sociale, prin cunoscutul şi lăudabilul deja proiect “Ţara lui Andrei”, cu campanile TV, cu tot ce trebuie. Dar, aşa cum arată şi raportul de CSR al companiei pe 2009, în care suma de 9 miioane de euro investiţi în multiple proiecte este aproape lăudabilă, nici măcar acel proiect nu se substituie decât unui instrument sofisticat de PR. Cel puţin însă, reprezentanţii de comunicare din partea Petrom ne-au lămurit cum stă treaba cu donaţiile şi implicarea unei companii de rangul Petrom şi ne-au explicat că “Pe lângă donatia în bani venită din partea companiei, mai mulţi colegi din Constanţa şi Bacău şi-au unit forţele într-un gest de solidaritate şi au strâns toată săptămâna bani sau produse (haine, pături etc.), donaţii făcute în mod voluntar.  Mâine şi poimaine,(n.r: 8-9 Iulie, 2010) o echipă formată din colegii noştri de la Grupul de Zăcăminte Moineşti (Bacău) vor vizita mai multe sate din judeţul Bacău afectate de inundaţii şi vor împărţi oamenilor toate bunurile donate. Satele în care se vor opri colegii noştri sunt: Schineni, Holt -Letea Veche, Şerbeşti, Siretul şi Asău, zone în care aproximativ 250 de case au fost lovite de inundaţii”. Invariabil, aceste sume generate de pornirile pragmatice ale marilor companii de a se implica şi a capitaliza oportunităţi de implicare socială, nasc grimase şi comentarii seci venite din partea acestei societăţi nerecunoscătoare din care facem parte. Dar ce să facem, e greu să scrii despre cifre de afaceri şi estimări de profituri, de investiţii de ordinul a milioane de euro, şi să nu dai ochii peste cap a dezamăgire cînd auzi de asemenea sume donate din partea coloşilor de afaceri, evident, raportat la dimensiuni româneşti. Romtelecom totuşi, a donat 20.000 de Euro. Parcă asta sună mai cu suflet.  În rest, donaţia nu e neapărat proiect de CSR, care presupune, ca orice proiect şi campanie,  bugetare, implementare, evaluare şi toate astea, cu bani, nu pomeni.

Nota 10 pentru powerpoint
Acest sexi cuvânt CSR ne bântuie de câţiva ani incoace şi determină la unii încruntări sceptice şi de revoltă, mai ales când e vorba de un comunicat de companie multinaţională, abundând de cuvinte de lemn precum “implicare, susţinere, angajament, gândire strategică, orientare cître mediu şi angajaţi”. Întervenţiile brutale ale activităţilor atâtor companii care operează în România se fac în linişte, în timp ce micul proiect spontan
“responsabilitate socială” generează o acoperite media cel puţin, demnă de premii. Şi totuşi, se pare că natura e mai convingătoare decât toate pamfletele şi articolele răutăcioase scrise la un loc. Natura loveşte fără discernămînt şi responsabilitate socială şi arată cum rapoartele astea minunat indexate în motoare de căutare sunt apă de ploaie. Natura e convingătoare când arată o imensă pată de 500,000 de Euro investiţi în activităţi de responsabilitate socială aşa cum au fost cele ale British Petroleum în 2009, care acum nu ştie cum să mai adune voci academic să îi susţină în dosarul dezastrului din Golful Mexic (BBC News online.) Şi tot natura arată, precis, cum 10 copaci plantaţi şi însoţiţi de importante campanii de promovare a evenimentului acoperă cu mult verde livid, indecenţa unor zone rămase golaşe, în văzul lumii. Zece copaci sfrijiţi plantaţi apoi cu articole extaziate în ziare şi campanii de site-uri sociale nu fac o campanie de niciun fel, cu atât mai puţin de responsabilitate socială. Şi ridicolul agresant continuă în România inundată, auzind în ultima vreme cum oameni rămaşi desculţi şi fără case, au fost cadorisiţi cu pantofi ministeriali şi colecţii de haine violet, mai precis cu 500 de haine de copii din colecţia violet. Nu conteneşte să mă uimească sinergia comunicaţională, lecţia mult prea bine învăţată despre promovarea nimicului, adus, cu paroxism, în unele cazuri, la rang de responsabilitate socială. Îmi şi imaginez rafinatele prezentări de proiecte de responsabilitate socială transportate prin căsuţe poştale de corporaţie, cu aprobări, modificări, re-aprobări şi la final, o aprobare de costuri pentru evenimentul de promovare al aşa-zisei campanii de CSR. Cu impact zero în mediu, în sociaetate, în comunitate. Nota zece pentru powerpoint!   De aceea aşteptăm cu interes comunicatele de presă şi rapoartele de prezentare ale campaniilor şi proiectelor de CSR şi în 2011, în care vom afla cum, prin bun simţ şi responsabilitate, vom creşte, cu toţii, ca o sănătoasă pădure ecuatorială, tot ca nişte 10 copaci pitici udaţi cu 3000 de găleţi goale.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu